03 juni 2013

"Mer verden i hverdagen"

Da var det kanskje på tide med et mer omfattende innlegg om hva jeg skal gjøre de neste to årene? Får ofte sprøsmål om hvorfor jeg skal til Hong Kong, hvor jeg skal bo og om jeg skal lære meg kinesisk, så skal prøve å svare litt på det:

UWC
United World Colleges er en organisasjon som har som mål å skape fred og en bærekraftig utvikling ved hjelp av utdanning. Det er et skolenettverk bestående av 12 skoler i 12 ganske forskjellige land, med elever fra alle verdens hjørner. Nesten alle landene som er med har en nasjonalkomitee som sender ut elever til de forskjellige skolene, der eleven skal være en representant fra landet sitt. Norge har hvert år 40 plasser fordelt på 11 skoler, der to av oss havner i Hong Kong. I utgangspunktet er det nasjonalkomiteen som plasserer deg på en skole, så i teorien kan man havne hvor som helst!

Det er internatskoler (altså ingen vertsfamilie!) og alle elevene følger det internasjonale utdanningsprogrammet IB. Dette tilsvarer de to siste årene på norsk videregående og om du skulle klare å få en bra poengsum her, har man en hel verden av universitetsmuligheter senere. Undervisningen foregår på engelsk og man har 6 fag og velger ett fag innenfor hver kategori. Vi må ha 2 språk, et humanistisk fag, et naturfag, matte og kunst, men sistenevnte kan du erstatte med et fag fra en av de andre kategoriene. I løped av de to årene skal vi også skrive en oppgave på rundt 4000 ord, kalt "Extended Essay" og gjennomføre et slags kurs i kritisk tenkning kalt "Theory of Knowledge".
Men det som er så flott med UWC er at det ikke bare er skole! Vi har masse aktiviteter som kalles CAS, der vi skal ha en kreativ, en sportslig og en samfunnsengasjerende-aktivitet, i tillegg til at vi lever i et rimelig internasjonalt miljø, regner jeg med det blir mye sosialt også.

LPC
Li Po Chun United World College of Hong Kong, som er skolens fulle navn, er da skolen jeg har fått plass ved. Den ligger ca 40 min unna selve sentrum, men ettersom jeg kommer fra en ganske liten plass, vil jeg egentlig si at skolen ligger i sentrum, med tanke på at Hong Kong ikke er større enn 1000 kvadratkilometer og hjem til 7 millioner mennesker. Det er rundt 250 elever ved skolen, fordelt på to år der ca 40% kommer fra Hong Kong og omeng.
Vi bor på 4-mans-rom og har faktisk over 80 CAS aktiviteter, eller "quan cai" som det kalles her, og omfatter alt fra fotball og svømming, til koraldykking, kinesisk dragedans og "surviving in spanish", så mangel på fritidsaktiviteter tror jeg ikke blir et problem. Når det kommer til det akademiske, tror jeg det blir en stor forandring fra norsk videregående. IB-scoren ligger nemlig på 38 av 45 mulige poeng, der gjennomsnittet ellers i verden er rundt 30, og IB sees ikke på som den letteste videregående opplæringen heller.


En grei opplysning her mot slutten av innlegget er prisen for dette fantaktiske soon-to-be-eventyret. Skolepengene er egentlig skyhøye, MEN takket være gode stipendordninger fra lånekassen ligger egenandelen på rundt 30 000 pr år, som også dekker både kost og losji!

Hvis du synes dette virker over gjennomsnittlig spennende, bør du ta en titt på UWC Norge sine hjemmesider: www.uwc.no
Så håper jeg at det hos en fremtidig søker ble trigget et ønske om å gå på UWC og at undrende bekjente fikk litt oppklaring i hva som skal skje fremover.

(bildet hentet fra min trofaste venn google)

- Siren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar